Vem ska vinna valet 2010 ?

1 .. 8 9 10 11 12 13 14 .. 23
Tim60
P27
Medlem

8 juli 2010 20:40 | #201 Tim60

Om jag skulle få rösta nu 2010 så skulle det Moderaterna eller Folkpartiet.

Moderaterna har drivit Sverige extremt bra under krisen, vi ligger bäst till rent ekonomiskt i europa. Allt tack vare Reinfeldt, Borg & co. Vi har dessutom betalat av våran statsskuld, inte gjort den större som de andra delarna av europa har. (Dessutom minskade dem arbetslösheten innan finanskrisen slog till)

Folkpartiet driver en bra samhällspolitik, de vill att de äldre ska ha det bra, de vill satsa på militären. De vill börja med lärlings utbildningar som gynnar MÅNGA ungdomar. Lärlings utbildningarna är alltså en gymnasie utbildning förutom att du inte behöver plugga högskole behöriga ämnen. Vilket gör så att mer och mer ungdomar kan få jobb, för att de har den rätta utbildningen (Många hoppar av gymnasiet för de orkar och har därför väldigt svårt för att fixa jobb).

Sen förstår jag inte riktigt socialdemokraternas politik. De är emot rut och rot avdragen, två avdrag vilket gör så att staten får in mer pengar genom att fler betalar vitt. De vill införa mer skatter, höginkomstskatten, en skatt som ska dra in 4 miljarder kronor (Nästan alla får betala den, ja inte bara de som tjänar över 40 000 i månaden utan DU som tjänar runt 20 000 också). Ungdomsskatten en skatt som gör att personer under 26 får betala DUBBELT så mycket i arbetsgivaravgift (Alliansen har HALVERAT den) hur skapar det jobb genom att göra det dyrare att anställa unga?

Folk säger att alliansen sparkar arbetslösa i magen. När man är arbetslös ska man INTE kunna leva som om man hade ett jobb. Man kan leva på 60-80% av lönen det är inget problem, om man inte kan det får man omprioritera sina behov. Man får helt enkelt leta jobb, och inte leva lyx.

SD har en dum politik, deras "kulturhot" som de snackar om är idiotiskt. Sveriges kultur under århundraden har varit mångfald och öppenhet. Dessutom är det bra för samhället av folk som kommer hit och vill jobba, detta skapar jobbmöjligheter och gynnar välfärden.

Fuser
P27
Moderator

13 juli 2010 00:41 | #202 Fuser

Komiskt att se en del (inte riktat mot någon på sajten) typer tala om alliansens "regeringsduglighet". Känns mest som att det är just det som dem saknar just nu när en av deras högst uppsatta ministrar verkar mer eller mindre misstänkt för delaktighet i folkmord emedan deras arbetsmarknadsminister av allt att döma hållit på med rena torskfasonerna under förra valrörelsen.

Då har man dessutom utelämnat att ytterliggare två ministrar och en statssekreterare fått avgå till följd av skandaler under alliansens mandatperiod. Får väl erkänna att jag sett trovärdigare regeringsalternativ, de rödgröna inräknade, även om dem kanske inte är helt fulländade.

Ser mig själv som en radikal socialdemokrat och röstar förmodligen på sossarna eller vänstern, inte för att de partierna ligger närmast mina egna åsikter men de är de partierna som ligger mig närmast med en chans att kunna påverka något.

politiker
P26
Medlem

13 juli 2010 01:12 | #203 politiker

m fp kd c kommer att vinna sd kommer att överraska so v mp kommer att backa

cerio
P30
Medlem

13 juli 2010 01:33 | #204 cerio

Tim60 håller faktiskt med om vad du säger. Tror också att Moderaterna kommer vara kvar vid rodret. Tror nog sossarna har tappat en del nu med Mona.

Sen tror jag faktiskt SD kommer överraska som Politiker sa. Kommer inte rösta på dem men tror nog dem kommer få en del röster.
Läste på aftonbladet (tror jag det var) härom veckan där det var någon/något (företag?) som hade gjort en räkning på ca 3000 stycken(genom att ringa runt och enkäter).
Det visade sig att SD fick lika många som KD(tror jag, eller så var de VP) och det var 5.7%. Moderaterna ledde och Sossarna var efter moderaterna.

Självklart, detta säger inte mycket. Tanke på 3000 är ingenting upp emot antalet av invånare vi har här i Sverige.

zerkhan
P26
Medlem

13 juli 2010 08:25 | #205 zerkhan

Reinfeldt is all lies and bullshit!

"Vi ska inte kriminalisera en hel generation" - Ipred -_-
http://www.friatider.se/...emot-for-manga-invandrare

Lockar väljare för att sedan svika dom....

ZzboiiNkpg
P24
Medlem

13 juli 2010 10:45 | #206 ZzboiiNkpg

Skrivet av exit View Post
Jag ser helst V, MP och S i regering. Alla vinner på t.ex fler vuxna i skolan, men bara dom rika vinner på sänkta skatter. Det har ju till och med borgarnas egna siffror visat.

Exit där satt den <3

richardsont
P25
Medlem

13 juli 2010 11:50 | #207 richardsont

Skrivet av Fuser View Post
Komiskt att se en del (inte riktat mot någon på sajten) typer tala om alliansens "regeringsduglighet". Känns mest som att det är just det som dem saknar just nu när en av deras högst uppsatta ministrar verkar mer eller mindre misstänkt för delaktighet i folkmord emedan deras arbetsmarknadsminister av allt att döma hållit på med rena torskfasonerna under förra valrörelsen.

Då har man dessutom utelämnat att ytterliggare två ministrar och en statssekreterare fått avgå till följd av skandaler under alliansens mandatperiod. Får väl erkänna att jag sett trovärdigare regeringsalternativ, de rödgröna inräknade, även om dem kanske inte är helt fulländade.

Ser mig själv som en radikal socialdemokrat och röstar förmodligen på sossarna eller vänstern, inte för att de partierna ligger närmast mina egna åsikter men de är de partierna som ligger mig närmast med en chans att kunna påverka något.

Socialdemokraterna har haft lika mycket under åren men det avslöjas mer nu i modern tid

Folk borde inse att alla partier har ungefär lika mycket dåliga och bra politiker

Borttagen medlem

13 juli 2010 23:44 | #208 Avslutat konto

Skrivet av richardsont View Post
Socialdemokraterna har haft lika mycket under åren men det avslöjas mer nu i modern tid

Folk borde inse att alla partier har ungefär lika mycket dåliga och bra politiker

Folk borde inse att det är just därför en regering är farlig.

exit
P35
Moderator

16 juli 2010 14:04 | #209 exit

OT rensat

toyroys
F25
Medlem

16 juli 2010 14:48 | #210 toyroys

Skrivet av toyroys View Post
Moderaterna!!! ^^
varför... Jag ska satsa (nästan) allt på min karriär... ^^
och då vill jag int tjäna mindre för att någon som ligger på soffan och slöar ska få massor me bidrag...

fast jag vill int ta bort A-kassan... bara göra den lite mindre... så att de som har den verkligen söker jobb...

Att sparka på dom som redan ligger kommer knappast göra så att de blir mer aktiva att söka jobb. Vilka jobb hade du tänkt dig att dom skulle söka när det inte finns några? Rösta ut moderaterna och rösta in partier som faktiskt kan skapa jobb istället. Moderaterna tror ju till och med att människor blir friskare om man piskar dom lite med indragen försäkring osv, det är ett sjukt parti med sjuka värderingar. Visste du att dom röstade igenom ett förslag som skulle innebära att cancersjuka fick gå på socialbidrag efter ett tag? Hade dom tänkt sig att cancern skulle försvinna fortare av att tvingas leva på sjukt lite pengar? Man ändrade sig dock i efterhand för att kritiken blev för stor men annars hade dom nya reglerna gällt idag.

Och är det inte rättvist att om man tjänar mer så ska man också bidra mer till samhället? Du får ju ändå mycket mer att leva på i plånboken så det lönar sig att plugga vidare och kämpa. Om du varit på lidingö så ser du att det inte går någon nöd på dom rika, när du kör förbi en 6 miljoners-villa med två fina bilar parkerade på gården.

Ja, vissa saker e helt sjuka som Moderaterna håller på me, men så e det me alla partier... Inget parti passar mig egentligen...

När sossarna hade makten för några år sedan var min mamma arbetslös... Hon hade a-kassa men sökte jobb, tillslut fick hon det, som städerska på en skola ( hon är sjuksköterska nu ) och då tjänade hon några hundra mindre varje månad... E det rätt? Att de som jobbar ska tjäna mindre än de som har a-kassa? Då är det ju lika bra att strunta i att söka jobb...

Borttagen medlem

16 juli 2010 14:50 | #211 Avslutat konto

OT rensat

Öh, va? Vi pratade om SD. Hur är det OT när det handlar om valet?? ohmy Ska vi prata om vem som ska vinna valet måste debatt finnas.

mrx35
P24
Medlem

16 juli 2010 14:53 | #212 mrx35

Socialdemokraterna Inte för att jag skulle rösta på dem men det är det av topp partierna som har rimligast Val manifest

Borttagen medlem

17 juli 2010 22:08 | #213 Avslutat konto

Skrivet av politiker View Post
m fp kd c kommer att vinna sd kommer att överraska so v mp kommer att backa

PP då?

lolett
P27
Medlem

17 juli 2010 23:43 | #214 lolett

Så länge inte MP eller vänstern vinner så är bryr jag mig faktiskt inte. Första gången jag får rösta i år funderar fortfarande. Är en blivande yrkeschaufför så vill inte ha högre dieselskatter, eller få kilometerskatter, utsläppsskatter m.m som MP vill ha.

Ranger
P23
Medlem

17 juli 2010 23:58 | #215 Ranger

Skrivet av lolett View Post
Så länge inte MP eller vänstern vinner så är bryr jag mig faktiskt inte. Första gången jag får rösta i år funderar fortfarande. Är en blivande yrkeschaufför så vill inte ha högre dieselskatter, eller få kilometerskatter, utsläppsskatter m.m som MP vill ha.

Nej, men du vll ha en till sån här steeekheet sommar 2 gånger om?

mrx35
P24
Medlem

18 juli 2010 00:29 | #216 mrx35

Skrivet av Invandrare View Post
Sverigedemokraterna. det enda vettiga partiet för svenskar som värnar om svenskar och om svenskhet i nuläget.

e du alltså nasist du tycker alltså att vi inte ska ge alla människor samma rättigheter att bo i ett demokratiskt land och svensk het är att ta in uttryck från andra länder . visste du att t ex roccola sallad hette senaps kol i sverige förut men blev först populärt när man tog det italienska namnet på det tänk på vad du säger din äckliga rasist

lolett
P27
Medlem

18 juli 2010 00:35 | #217 lolett

Skrivet av Ranger View Post

Denna sommaren har ingenting med växthusgaseffekten att göra. Det kommer en sommar då och då som blir så här pass varmt. Om du inte kommer ihåg det så hade vi den kallaste vintern på flera år och denna sommaren va den varmaste sen typ 88 så det har vart så här varmt förut.

lolett
P27
Medlem

18 juli 2010 00:36 | #218 lolett

Skrivet av Ranger View Post

Du kan ta och yttra dig om sånt här sen när du självtjänar pengar som nästan allt går till skatter så kanske du förstår varför.

IronyFist
P28
Medlem

18 juli 2010 02:20 | #219 IronyFist

Skrivet av Invandrare View Post
Sverigedemokraterna. det enda vettiga partiet för svenskar som värnar om svenskar och om svenskhet i nuläget.

Jävla tur att jag inte värnar om svenskar då

Borttagen medlem

19 juli 2010 17:14 | #220 Avslutat konto

yarr!(lol) "pirates of the swedish government" :P:P:P

tycker piratpartiet ska vinna för dom respekterar integreteten.

1 .. 8 9 10 11 12 13 14 .. 23

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.