Råder total yttrandefrihet på forumet?

1 2 3 4
Fascista
P33
Medlem

6 november 2011 19:50 | #1 Fascista

Hej, för att trådens syfte inte ska missuppfattas vill jag till att börja med avsäga mig tillhörighet till samtliga åsikter och ideologier jag kommer ta upp som exempel. Jag vill inte heller att någon ska komma och anklaga mig för att vara lakej.

Till saken.

1. Får vemsomhelst(hädanefter benämnd V) starta en tråd om vad som helst här på Jesper?

2. Får V starta en tråd om, och objektivt diskutera marxistiskt teori?
3. Får V kritisera ovan nämnda?
4. Får V uttrycka stöd för ovan nämnda?
5. Får V propagera för ovan nämnda?

6. Får V starta en tråd om, och objektivt diskutera rasbiologi?
7. Får V kritisera ovan nämnda?
8. Får V uttrycka stöd för ovan nämnda?
9. Får V propagera för ovan nämnda?

10. Får V starta en tråd om, och objektivt diskutera Adolf Hitler samt Josef Stalin?
11. Får V kritisera ovan nämnda?
12. Får V uttrycka stöd för ovan nämnda?
13. Får V propagera för ovan nämnda?

14. Får V skicka privata meddelanden som klagomål på en moderator eller administratör till en annan moderator eller administratör?

15. Om svaret på någon av frågorna 1-13 är nej, varför?
16. Om svaret på någon av frågorna 1-13 är nej, är yttrandefrihet och demokrati bara eftersträvansvärt i vissa fall?
17. Är yttrandefrihet och demokrati som bara är eftersträvansvärt i vissa fall verkligen yttrandefrihet och demokrati?
18. Vem bestämmer vad som ska få diskuteras?
19. Är det hyckleri att bara få diskutera vissa frågor?
20. Upplever ni användare att det finns en åsiktscensur på forumet?

IronyFist
P28
Medlem

6 november 2011 20:17 | #2 IronyFist

1. Ja, så vitt jag vet.

2. Jag vill minnas att det hänt.
3. Ja.
4. Ja.
5. Vet inte, aldrig sett nån göra det.

6. Vet ej, aldrig sett en sådan.
7. Vet ej.
8. Vet ej.
9. Vet ej.
(6-9. Misstänker att en sådan tråd skulle bli överspammad av motstånd ganska fort.)

10. Vill minnas att jag sett både och.
11. Det har jag gjort, kritiserat bägge vit flera tillfällen.
12. Jag har visat stöd för båda, dock aldrig i sin helhet utan bara i enskilda frågor.
13. Aldrig sett nån propagera för någon av dom utan att mycket snart ge upp pga motstånd (undantag är väl ett eller annat renodlat troll).

14. Ja, står i reglerna att man får.

15. *Lämnar blankt då jag inte anser mig ha befogenhet att svara på det*
16. Men är det demokratiskt att propagera för ickedemokratiska åsikter? Det är svårt att avgöra och upp till var och en att göra så. Det finns inget rätt och fel. Vad mina åsikter säger är dock inte relevant.
17. (Se 16)
18. Moderatorerna så länge inte Administratören (Jesper) säger emot?
19. Ja/Nej beroende på hur man ser på saken.
20. Indirekt. Då snarare av att "fel" åsikter blir sönderspammade än att de faktiskt blir censurerade.

Fascista
P33
Medlem

6 november 2011 20:50 | #3 Fascista

Det hade räckt med att du som vanlig användare besvarat frågorna 16-20, men tack för att du tog dig tid.

IronyFist
P28
Medlem

6 november 2011 21:16 | #4 IronyFist

Tänkte göra så, men insåg att jag inte hade nåt bättre för mig och kände att jag lika gärna kunde besvara det övriga så gott jag kunde :)

Internethemorrojden
P22
Medlem

6 november 2011 21:40 | #5 Internethemorrojden

20. Ja, man får inte säga/göra exakt allt man vill.

Fridaadirf
F24
Medlem

7 november 2011 19:44 | #6 Fridaadirf

Råder dig att bli medlem på flashback ifall du känner dig osäker här, om det skulle vara lättare.

marywin
P19
Medlem

7 november 2011 21:06 | #7 marywin

Eftersom att detta är ett ställe för många yngre så synas det ganska noga vad som skrivs.
De har inte direkt en gradskala eller mall de går efter som gör att tråden åker bort om den passar på någon punkt i mallen.
Det är mer så att moderatorerna överväger om något har gått för långt eller stöttar något som är ganska extremt och moraliskt fel.

Och även om du kunde starta en tråd som handlar om några superfundamentalister och deras tro, så kommer den troligtvis att spåra ut i vilket fall här då det ofta sitter något nöt och provocerar i sådana trådar.

Vill du diskutera sånt så finns det bättre ställen än i forumvärldens motsvarighet till lekskolan (:

exit
P35
Moderator

7 november 2011 21:53 | #8 exit

Varför skulle man få diskutera vad som helst? I alla samhällen, och i nästan alla ideologier eller ideinriktningar så finns begränsningar i vad man använder ordet till. Du får t.ex inte i ett av världens mest demokratiska länder, sverige, offentligt uttrycka missaktning för människor på grund av etniskt ursprung eller sexuell läggning. Socialt, mellan människor, finns ännu fler begränsningar. Du får t.ex i lagen stödja pedofili, men skulle du göra det socialt skulle du straffas (genom missaktning).

Speciellt på en site för barn och ungdomar måste begränsningar finnas. Vill du t.ex diskutera narkotika, vapen eller självmordstips får du gå till en annan site som har den dåliga smaken att tillåta det på deras privata anslagstavlor (jesper.nus forum/klotterplank/osv är i lagens mening privata anslagstavlor - ägaren har obegränsad makt och ansvar för innehållet).

exit
P35
Moderator

7 november 2011 21:59 | #9 exit

Skrivet av Fridaadirf View Post
Råder dig att bli medlem på flashback ifall du känner dig osäker här, om det skulle vara lättare.

Man kan ju undra om FB verkligen är ett så bra forum. Det är ju mycket ett tillhåll för rasister, drogmissbrukare och olika former av kriminella. Dessutom har dom, lite raljerande, aspbergers allihop då dom tror att dom äger varandra genom att påpeka verkliga eller påhittade grammatiska fel.

zerkhan
P26
Medlem

8 november 2011 16:09 | #10 zerkhan

Skrivet av exit View Post
Man kan ju undra om FB verkligen är ett så bra forum. Det är ju mycket ett tillhåll för rasister, drogmissbrukare och olika former av kriminella. Dessutom har dom, lite raljerande, aspbergers allihop då dom tror att dom äger varandra genom att påpeka verkliga eller påhittade grammatiska fel.

Ursäkta mig men nu talar du om en bråkdel av Flashback. Sitter där ofta och om du inte har lagt märke till det finns det trådar om ALLT. Det finns forumdelar för trädgård, mat, tjäna pengar, jobbsökande, byteshandel, psykologisk hjälp etc etc.
Om du klickar in dig på till exempel trädgårdsforumet kan du hitta en massa människor diskutera om hur man bäst ska kunna odla potatis (till exempel). Förhastade slutsatser drog du där Exit, om man går in på FB hittar man det man söker, för det mesta. Söker du efter rasisterna och drogmissbrukarna hittar du dom.
Söker du spelfantaster att diskutera med hittar du dom.
Söker du någon att diskutera politik med hittar du dom.

Det är sanningen om Flashback.

AnArchoz
P25
Medlem

8 november 2011 16:11 | #11 AnArchoz

Forum blir inte sämre av att det finns kriminella eller rasister. Forum erbjuder bredare diskussionsfält med kriminella och rasister.

Forum blir sämre av troll som medvetet försöker förstöra. Forum som bannar troll och OT-nissar (som flashback) kommer alltid att överleva.

Fascista
P33
Medlem

8 november 2011 18:47 | #12 Fascista

Den här tråden har inte något med mig personligen att göra. Vänligen respektera det.

Varför skulle man få diskutera vad som helst? I alla samhällen, och i nästan alla ideologier eller ideinriktningar så finns begränsningar i vad man använder ordet till. Du får t.ex inte i ett av världens mest demokratiska länder, sverige, offentligt uttrycka missaktning för människor på grund av etniskt ursprung eller sexuell läggning. Socialt, mellan människor, finns ännu fler begränsningar. Du får t.ex i lagen stödja pedofili, men skulle du göra det socialt skulle du straffas (genom missaktning).

Speciellt på en site för barn och ungdomar måste begränsningar finnas. Vill du t.ex diskutera narkotika, vapen eller självmordstips får du gå till en annan site som har den dåliga smaken att tillåta det på deras privata anslagstavlor (jesper.nus forum/klotterplank/osv är i lagens mening privata anslagstavlor - ägaren har obegränsad makt och ansvar för innehållet).

Du får gärna fundera över frågorna 16 respektive 17. Tack för ditt inlägg.

exit
P35
Moderator

8 november 2011 21:34 | #13 exit

Skrivet av zerkhan View Post

Ursäkta mig men nu talar du om en bråkdel av Flashback. Sitter där ofta och om du inte har lagt märke till det finns det trådar om ALLT. Det finns forumdelar för trädgård, mat, tjäna pengar, jobbsökande, byteshandel, psykologisk hjälp etc etc.
Om du klickar in dig på till exempel trädgårdsforumet kan du hitta en massa människor diskutera om hur man bäst ska kunna odla potatis (till exempel). Förhastade slutsatser drog du där Exit, om man går in på FB hittar man det man söker, för det mesta. Söker du efter rasisterna och drogmissbrukarna hittar du dom.
Söker du spelfantaster att diskutera med hittar du dom.
Söker du någon att diskutera politik med hittar du dom.

Det är sanningen om Flashback.

Om du läser mitt inlägg igen ser du att det står "mycket ett tillhåll för...". Det innebär att det inte bara är det, men däremot så är det ju dit ovan nämnda element ofta söker sig och att FB, som ju är ett aktiebolag i USA, tjänar pengar på att människor delar knarktips eller självmordstips är inte okej.

Du förskönar kraftigt flashback och jag antar att det är en plats du har en emotionell koppling till. Det får man ju förstås ha, men det grumlar ju kanske din objektivitet lite. Man kan förstås hitta många fördelar med flashback, men den kritik jag riktar mot dem är just att de har ansvar över sin privata anslagstavla (i lagtextens bemärkelse) och på den underhåller man medvetet aktiviteter som man vet skadar andra människor. Dom har inte det fulla ansvaret, vad och en har sitt ansvar för vad man skriver/läser/tolkar, men dom har de facto fortfarande ett ansvar.

Fascista
P33
Medlem

8 november 2011 21:42 | #14 Fascista

Du förskönar kraftigt flashback

Här måste jag få protestera. Det finns inget förskönande i zerkhans inlägg.

zerkhan
P26
Medlem

8 november 2011 22:19 | #15 zerkhan

Om du läser mitt inlägg igen ser du att det står "mycket ett tillhåll för...". Det innebär att det inte bara är det, men däremot så är det ju dit ovan nämnda element ofta söker sig och att FB, som ju är ett aktiebolag i USA, tjänar pengar på att människor delar knarktips eller självmordstips är inte okej.

Du förskönar kraftigt flashback och jag antar att det är en plats du har en emotionell koppling till. Det får man ju förstås ha, men det grumlar ju kanske din objektivitet lite. Man kan förstås hitta många fördelar med flashback, men den kritik jag riktar mot dem är just att de har ansvar över sin privata anslagstavla (i lagtextens bemärkelse) och på den underhåller man medvetet aktiviteter som man vet skadar andra människor. Dom har inte det fulla ansvaret, vad och en har sitt ansvar för vad man skriver/läser/tolkar, men dom har de facto fortfarande ett ansvar.

Än en gång drar du förhastade slutsatser Exit, väx upp. Jag gillar Flashback, väldigt mycket faktiskt. Inte för det faktum att jag är anonym, utan för att där finns så mycket folk jag kan konversera med. Om allt möjligt och omöjligt. När jag skaffar ett nytt spel eller om jag funderar på att skaffa ett nytt spel kollar jag in deras massiva trådar med hundratals (ibland tusentals) inlägg om det spelet. Här har jag hittat kompisar att lira Fifa med över min Xbox, visst kan man säkert göra det här på Jesper också men här är det endast en bråkdel lika mycket folk och åldern är rätt låg.
Jag har hittat en massa musik att lyssna på och även delat med mig av musik jag lyssnar på. Jag har diskuterat mitt kära Chelsea och fotboll runt om i världen med tusentals andra lik och oliktänkande.
Jag har kollat in resetips och saker jag bara "måste" göra om jag åker till London etc!

Kan du lägga ner ditt skit om att Flashback är så jävla värdelöst för det finns en del idiotiska människor? Kollektiv bestraffning är försvunnet ur skolsystemet sen länge och du Exit är mogen (hoppas jag) nog att förstå varför.

Det finns såååååååå mycket mer än knark och våld och rasism att hitta på Flashback, allt beror som sagt på vad du letar efter. Tänk bara på hur tacksamma folk är i tråden om psykologisk ohälsa är till dom terapeuter som tar tid ur sin fritid för att tala med folk som inte mår bra.

Att dom har valt att ha ett forum med total yttrandefrihet är väl inte helt och hållet fy skam i min åsikt. Om det verkligen spårar ur och polisen behöver veta (till exempel) vem galningen är som har tänkt spränga riksdagen är så kan dom få reda på det.
Sen har vi ju hjältarna som lyckades få fast svinet som mördade och torterade katter i Lerum, creds till dom personerna!

MadHatter
P26
Medlem

8 november 2011 22:56 | #16 MadHatter

stuff

Än en gång drar du förhastade slutsatser Exit, väx upp. Jag gillar Flashback, väldigt mycket faktiskt. Inte för det faktum att jag är anonym, utan för att där finns så mycket folk jag kan konversera med. Om allt möjligt och omöjligt. När jag skaffar ett nytt spel eller om jag funderar på att skaffa ett nytt spel kollar jag in deras massiva trådar med hundratals (ibland tusentals) inlägg om det spelet. Här har jag hittat kompisar att lira Fifa med över min Xbox, visst kan man säkert göra det här på Jesper också men här är det endast en bråkdel lika mycket folk och åldern är rätt låg.
Jag har hittat en massa musik att lyssna på och även delat med mig av musik jag lyssnar på. Jag har diskuterat mitt kära Chelsea och fotboll runt om i världen med tusentals andra lik och oliktänkande.
Jag har kollat in resetips och saker jag bara "måste" göra om jag åker till London etc!

Kan du lägga ner ditt skit om att Flashback är så jävla värdelöst för det finns en del idiotiska människor? Kollektiv bestraffning är försvunnet ur skolsystemet sen länge och du Exit är mogen (hoppas jag) nog att förstå varför.

Det finns såååååååå mycket mer än knark och våld och rasism att hitta på Flashback, allt beror som sagt på vad du letar efter. Tänk bara på hur tacksamma folk är i tråden om psykologisk ohälsa är till dom terapeuter som tar tid ur sin fritid för att tala med folk som inte mår bra.

Att dom har valt att ha ett forum med total yttrandefrihet är väl inte helt och hållet fy skam i min åsikt. Om det verkligen spårar ur och polisen behöver veta (till exempel) vem galningen är som har tänkt spränga riksdagen är så kan dom få reda på det.
Sen har vi ju hjältarna som lyckades få fast svinet som mördade och torterade katter i Lerum, creds till dom personerna!

Jag kan nog inte skriva något för att toppa det där. Du tog allt man behöver få med ur hjärnan på mig.

AspieIsTheShit
P47
Medlem

9 november 2011 00:34 | #17 AspieIsTheShit

Inte för att vara den, men det stavas Asperger.

Ranger
P23
Medlem

9 november 2011 01:18 | #18 Ranger

Nej, det råder knappast total yttrandefrihet på jesper.nu. Men det får man kanske ha överseende med. Med tanke på åldern på de flesta medlemmarna.

exit
P35
Moderator

9 november 2011 21:36 | #19 exit

Återigen hyllar du FB och visar starka känslor för siten. Men min kritik kvarstår fortfarande - att medvetet hysa rum för rasister, knarktips, självmordstips och annat är helt enkelt inte okej. Man har ansvar för vad man skriver, hur man tolkar det man läser och vad man gör av det - men även flashback har ett ansvar för innehållet på sin privata site som dom dessutom tjänar pengar på.

Det råder för övrigt inte "total yttrandefrihet" även på flashback. Du får inte skriva off-topic eller kränka andra t.ex och det är förstås bra. Uttrycket "total yttrandefrihet" klingar dessutom lite illa. Tankarna går till då man ville att europa skulle leva helt efter katolska värderingar, för det var det som då var "poppis". Man måste utgå ifrån vad som är bäst för människorna, inga idemässigt totalitära ideer har hittils kunnat vara det.

exit
P35
Moderator

9 november 2011 21:47 | #20 exit

Skrivet av AspieIsTheShit View Post
Inte för att vara den, men det stavas Asperger.

Du har helt rätt, det går lite snabbt ibland. Skriver alltid fel på ordet när jag inte tänker mig för.

Skrivet av Ranger View Post
Nej, det råder knappast total yttrandefrihet på jesper.nu. Men det får man kanske ha överseende med. Med tanke på åldern på de flesta medlemmarna.

Du har förstås rätt angående att man måste ta extra hänsyn till användarnas ålder. Fast du utgår ifrån att det är något negativt med att man inte får säga/skriva vad som helst. Jag håller inte med om det. Självklart ska man ju inte gå hela vägen åt andra hållet och helt styra vad som sägs, men vi svenskar har rätt i att lagom faktiskt är bäst. Tråkigt, men så är det ju. Det är t.ex inte okej att låta svårt psykiskt sjuka människor drabbas av uppmaningar och tips på att ta livet av sig, det är heller inte okej att dela bantningstips till anorektiker. Man har ett ansvar för vad man huserar på sin privata site.

1 2 3 4

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.