iPhone lagrar positionsdata i hemlighet!

1 2
exit
P35
Moderator

22 april 2011 23:33 | #1 exit

"I en dold fil på enheten och i synkroniseringskopior lagrar Apple Iphone och Ipad (3G) detaljerad positionsdata inklusive tidsstämplar, helt utan användarens godkännande."

http://www.sweclockers.com/nyhet/13855-iphone-lagrar-positionsdata-i-hemlighet
http://radar.oreilly.com/2011/04/apple-location-tracking.html

arebokert
P26
Medlem

22 april 2011 23:53 | #2 arebokert

Ännu ett till argument till varför man ska avstå ifrån att köpa apples produkter. Överdyr skit som dessutom kränker sina användares integritet.

Ranger
P23
Medlem

23 april 2011 00:45 | #3 Ranger

Sluta kopiera trådar ifrån Flashback.

exit
P35
Moderator

23 april 2011 00:47 | #4 exit

Skrivet av Ranger View Post

Jag hänger inte på fb. Den är från sweclockers.

Ranger
P23
Medlem

23 april 2011 01:30 | #5 Ranger

Skrivet av exit View Post
Skrivet av Ranger View Post
Jag hänger inte på fb. Den är från sweclockers.

Oops... Det var du som hade skapat tråden. Okej, haha! Då var nog tråden ifrån Flashback också ifrån Sweclockers. Är inte så mycket på Sweclockers längre!

*Gömmer mig igen*

MadHatter
P26
Medlem

23 april 2011 16:45 | #6 MadHatter

Jag är inte så kunnig om svenska lagar, är dock ganska säker på att det finns en lag mot integritetskränkningar.

arebokert
P26
Medlem

24 april 2011 21:55 | #7 arebokert

Skrivet av MadHatter View Post
Jag är inte så kunnig om svenska lagar, är dock ganska säker på att det finns en lag mot integritetskränkningar.

Du menar de lagar som sakta men säkert försvinner med åren och ersätts med nya? Några nyckelord är IPRED, FRA, datalagringsdirektivet samt många fler. Går fler av dessa lagar igenom så kommer ordet "integritet" suddas ut ur den svenska ordboken.

Storebrorssamhället utvidgar sig, rösta Pirat nu!

Rutinerad
P27
Medlem

24 april 2011 23:04 | #8 Rutinerad

Piratpartiet är ett skämt.

OT: Okey.

arebokert
P26
Medlem

25 april 2011 19:59 | #9 arebokert

Skrivet av Rutinerad View Post
Piratpartiet är ett skämt.

OT: Okey.

Vet du vad, jag tänker inte ens starta en argumentation med dig. Du verkar vara en sådan som inte grundar sina åsikter och ståndpunkter i annat är skitsnack, så om den där posten var för att provocera så kan jag berätta för dig att du misslyckades miserabelt. Min post innehöll i alla fall fakta och argument, till skillnad från din som endast uttryckte rent oförstånd.

bblueshadoww
F23
Medlem

25 april 2011 21:37 | #10 bblueshadoww

förlåt för att jag är efterbliven, men kan någon säga vad positionsdata är?

exit
P35
Moderator

25 april 2011 22:05 | #11 exit

Skrivet av bblueshadoww View Post
förlåt för att jag är efterbliven, men kan någon säga vad positionsdata är?

Det är ingen dum fråga, dom flesta vet nog inte vad det är för något.

Positionsdata är den plats men befinner sig på. iPhonen har (som många moderna telefoner idag) en inbygd GPS och de kan också använda ett speciellt system som kallas triangulering för att ta reda på exakt vart telefonen befinner sig.

bblueshadoww
F23
Medlem

25 april 2011 22:20 | #12 bblueshadoww

okej, men varför är det nu så farligt om apple får reda på vart jag befinner mig? okej, dom får reda på vart jag bor och sånt, men det är väl samma sak som att leta upp på t.ex hitta.se och söka på mitt namn, eftersom att dom redan har det ? eller va?

arebokert
P26
Medlem

25 april 2011 22:38 | #13 arebokert

Skrivet av bblueshadoww View Post
okej, men varför är det nu så farligt om apple får reda på vart jag befinner mig? okej, dom får reda på vart jag bor och sånt, men det är väl samma sak som att leta upp på t.ex hitta.se och söka på mitt namn, eftersom att dom redan har det ? eller va?

Nej, de kan i realtid(Hela tiden) ta reda på vart du är. På hitta.se kan du endast se var folk bor, men med gps positionering så kan de se vart du är vid vilken tidpunkt som helst. Så om du till exempel går hem till din kompis så kan de sitta med sin dator och följa varenda steg du tar. De kan se när du går till skolan, de kan se när du går till affären, de kan se ALLT.

Detta är väldigt oroväckande just för att de hela tiden har kollen på vart du är, och kan på så sätt utnyttja detta till sin fördel. Skulle apple till exempel bli utpressade av polisen, så kan polisen ta reda på exakt vart du är. Detta är integritetskränkning på hög nivå. Ett exempel, ett väldigt dåligt sådant men i brist på annat, är att dina föräldrar hela tiden kan kolla upp var du är. De kan se vilka fester du går på, vem du går hem till, och sedan kunna komma dit och hämta dig. Detta berövar ungdomar på sina privatliv helt och hållet.

LordDante
P25
Medlem

25 april 2011 22:53 | #14 LordDante

Vill bara lägga till en sak till ovanstående...
De kan ju också se vilka du umgås med om de också har iphone, vilket visserligen skulle kunna var bra vid en brottsutredning, men knappast annars, skulle dessutom inte förvåna mig om det är det som är syftet med det från första början...

IronyFist
P29
Medlem

25 april 2011 23:37 | #15 IronyFist

Blev ärligt talat inte ett dugg förvånad när jag läste detta. Ger mig dock ännu ett skäl att inte skaffa en ifön.

xyppi
P27
Medlem

25 april 2011 23:52 | #16 xyppi

Detta sker även på android. Skillnaden är att android bara lagrar de 50 senaste positionerna, medan iPhone lagrar allt efter att man uppdaterat till iOS 4.
Det finns inget att vara rädd för, identifierad blir du alltid på vilket sätt du än är uppkopplad. Att dina positioner sparas på din egen telefon är så gott som självklart, ingen kan få någon större nytta av denna information. Den som dock är pissrädd av sig kan jailbreaka sin iPhone så finns det vägar undan denna informationslagring.

xyppi
P27
Medlem

25 april 2011 23:53 | #17 xyppi

Dessutom accepterar alla som köper en iPhone att detta sker, det står med i avtalet.

arebokert
P26
Medlem

26 april 2011 03:50 | #18 arebokert

Skrivet av xyppi View Post
Detta sker även på android. Skillnaden är att android bara lagrar de 50 senaste positionerna, medan iPhone lagrar allt efter att man uppdaterat till iOS 4.
Det finns inget att vara rädd för, identifierad blir du alltid på vilket sätt du än är uppkopplad. Att dina positioner sparas på din egen telefon är så gott som självklart, ingen kan få någon större nytta av denna information. Den som dock är pissrädd av sig kan jailbreaka sin iPhone så finns det vägar undan denna informationslagring.

Men informationen sparas ju inte endast på din mobil, utan även på datorn, där apple enkelt kan bli utpressade att skicka informationen till myndigheterna.

Marcus76
P28
Medlem

1 maj 2011 22:27 | #19 Marcus76

Apple = bee evil.

Daeva
P27
Medlem

3 maj 2011 02:18 | #20 Daeva

"Apple science, we do what we must, because, we can"...

Eller? :)

För er som inte är så nördiga som jag, http://www.youtube.com/watch?v=Y6ljFaKRTrI

Fast för att gå lite OnT;

De kan väl inte spåra i realtid? Vad jag minns behövde man väl tillgång till filen, och kunde då läsa av den?
Kan mycket väl minnas fel, då det dels är mitt i natten, och jag dels läste det hela på valborg (rolleyes) så ja. Men ändå :)

1 2

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.