Tillåtet att döpa sin låt till samma namn som någo

Onsdag
P18
Medlem

20 maj 2012 23:46 | #1 Onsdag

Hej,

Hittade ingenting om det här på nätet... Jag undrar om det är förbjudet att döpa sin låt till ett namn som redan är upptaget av en annan låt. Jag kommer ofta på bra namn till mina låtar som sen visar sig redan vara upptagna, vilket gör en besviken, eftersom jag inte vet om man får lov att döpa sin låt till vad man vill även om man skulle lägga upp den nån gång...

Nu har jag ju redan sett ett par låtar som heter samma sak.. Bl.a. "New Beginnings" finns det ju många av. Men då kanske det finns nån möjlighet att de som hittade på namnet först inte har anmält de andra än eller nåt? :P

Så undrar om någon annan vet hur det ligger till. ABBA fick ju till exempel fråga fiskmärket Abba ifall de fick använda namnet. Så det är lite dubbla budskap här.

/Onsdag

nofearlegend
P21
Medlem

21 maj 2012 07:09 | #2 nofearlegend

ABBA är ett bandnamn och inte ett låt namn.

Skulle varit ganska osannolikt att det är olagligt att kalla sin låt samma som någon annans. Skulle blivit värre om du tar någons artist namn. Eller både artist och låt namn.

Onsdag
P18
Medlem

30 maj 2012 02:39 | #3 Onsdag

Tack för svaret.

Jo, jag tror nog också det är ganska osannolikt, värre är ju om man kopierar innehållet i en låt.

TheTallGnome
P17
Medlem

1 juni 2012 15:31 | #4 TheTallGnome

Sök på ''Hero'' på Youtube så kommer du att få svar på frågan.
Man kan inte ta patent på ett ord.

niten
P20
Moderator

1 juni 2012 18:00 | #5 niten

Nej varför skulle du inte få det??

Din låt får ju heta vad som helst men du får ju inte släppa en cd som heter samma har samma tryck som en cd skiva med namnet sm fins :D

yeeeyguy
P18
Medlem

1 juni 2012 19:08 | #6 yeeeyguy

Det är INTE olagligt att ha samma namn som en annan låt.

Men det är olagligt att kopiera ifrån någon annans låt.

Och patent kan man bara ha på tekniska saker.

Onsdag
P18
Medlem

2 juni 2012 00:32 | #7 Onsdag

Danke schön. ;)

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.