Håller på med en Egen Server. Behöver råd om olika

yzterge
P24
Medlem

6 februari 2012 20:48 | #1 yzterge

Tjenare, Jag håller på med en minecraft server och jag undrar då vad och vilka plugins tycker ni är bäst?:)

Och det finns vissa plugins jag vill ha men inte förstår hur man får dom och funka :(

Så tipsa på! och skriv gärna nästintill exakt hur man gör för att det ska funka! och hur det fungerar! :)
kan lägga ut vilka plugins jag har problemen med senare sen om det är så :)

Mvh

IronyFist
P29
Medlem

6 februari 2012 21:08 | #2 IronyFist

Kan egentligen inget om plugins och så, men antar att du syftar på bukkit eller dylikt och hoppas därför att du inte missat något så trivialt som att ladda ner själva programmet :x

Har kört på en del servrar och måste ärligt säga att de bästa har varit de som inte haft någon typ av plugins :o

DrPepper
P23
Medlem

6 februari 2012 21:29 | #3 DrPepper

Jag har en egen server utan bukkit eller plugins för jag var för lat och skaffa det och det funkar utmärkt :) (dock bara 2 spelare:P) men det finns bukkit installer som du bara installerar så får du plugins. Sök på google så hittar du.
Annars behöver man inte plugin beror ju lite på hur många spelare man är....

lycka till :)

Splazh
P22
Medlem

6 februari 2012 22:29 | #4 Splazh

Egentligen kan du hitta det mesta på YT om hur du installerar olika plugins.

Rekommenderar att du börjar med GroupManager (Essentials). Ett bra plugin som du installerar ingame. Såsom prefix, perms, grupper etc.
Sedan bör du ha Essentials (EssentialsExtra är inte nödvändigt). Där du får alla basic's.(/spawn,/setspawn/jail/freeze.....and so on.

Jag använder också WGuard Och WEdit. Två fantastiska plugin's, med worldguard zonar du områden, ex. spawn. WEdit kan du ersätta en specifik block typ med en annan, eller bara dra en lång rad med vad som helst om du skulle vilja och mycket annat. Det är väl de plugins som jag har på min server som är ett måste.
Jag använder Wguard mycket för att skapa överlappande zoner, om du t.ex. har en stad och vill bygga plot's du kan sälja.

Sen finns det ju alltid massa annat skoj, men det beror lite på hur många spelare man är/vad det är för typ av server.

Hoppas det går bra laugh

yzterge
P24
Medlem

7 februari 2012 00:37 | #5 yzterge

jag vill så gärna ha wedit och wguard men aldrig fått det att funka riktigt :(

har en till fråga. måste man porta raoutern för att kunna starta en server utan tilläggsprogram som tex hamachi eller kan man göra på annat sett ? :))

Splazh
P22
Medlem

7 februari 2012 07:39 | #6 Splazh

Japp, du måste portforwarda standard porten för minecraft (25565). Såvida du inte ändrar såklart.

Wedit och WGuard är inga konstigheter när man väl får fart på det, kolla på youtube eller liknande.
Där finns många video's om hur man installerar både Worldedit och Worldguard, samt permissions.

Men om du väljer att skaffa groupmanager, finns permissions idet, så något extra permprogram hade bara varit onödigt.

Säg till om du behöver hjälp med något annat :)

Länkar :

Hur du installerar Groupmanager : Del 1 http://www.youtube.com/watch?v=6WlqUp2Q4ao&feature=mfu_in_order&list=UL

Del 2 http://www.youtube.com/watch?v=vuQr46j-vys&feature=mfu_in_order&list=UL

Hur du installerar essentials : http://www.youtube.com/watch?v=tX64ibmUNnM

Hur du installerar WorldEdit & WorldGuard : http://www.youtube.com/watch?v=noxbn3l5O58

yzterge
P24
Medlem

7 februari 2012 17:15 | #7 yzterge

Tack så mycket!! :)

EDIT: vet du om det är enkelt att porta?:)

IronyFist
P29
Medlem

7 februari 2012 18:06 | #8 IronyFist

Det du ska göra är att "Forwarda" porten (Forward Porting på engelska). Exakt vad detta innebär eller hur det går till; idk.

Att "porta" något däremot är att göra något kompatibelt med något det inte från början är kompatibelt med. Tex när man släpper ett konsolspel till dator så gör man (ofta) bara en portning, ibland funkar det bra, som i Skyrims fall, ibland funkar det mindre bra, som i GTA 4as fall.

Bara så du vet skillnaden.

Splazh
P22
Medlem

7 februari 2012 20:03 | #9 Splazh

Har en Thomson Gateway, gick på under 5 minuter.
Sök lite så borde du hitta hur man gör för din router...

yzterge
P24
Medlem

7 februari 2012 21:58 | #10 yzterge

Splazh, videorna du skickade var ju gamla :( så det som dom sa man skulle ladda ner finns ju inte eftersom det nu är nya uppdaterade plugins :( så jag fattar knappt o.o

Splazh
P22
Medlem

9 februari 2012 08:04 | #11 Splazh

Jasså? :o

Söker efter lite nyare då...

Jag lärde mig iaf att installera WorldGuard & WorldEdit med dem.

Vilka hade du problem med?

yzterge
P24
Medlem

9 februari 2012 17:45 | #12 yzterge

wguard och wedit funka perfekt! :)

men dom andra group och essentials :)

jag vet hur man installerar men det jag vill veta är hur man configuerar och hur man använder dom med tex commands osv :)

EDIT: Vet nån hur man gör så det blir mer ram till sin server? jag har 4GB men som jag förstår det så kör den bara på 1GB (1024) :((

didde3
P24
Medlem

9 februari 2012 19:42 | #13 didde3

Kontrollpanelen-java!

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.