Rökning?

1 2 3
l0stm4n
P25
Medlem

31 augusti 2011 18:33 | #1 l0stm4n

Tjenare, är 16 år och testat röka för att mina polare gör det och jag ville testa, (lite grupptryck för att värka lite äldre).
Jag undrar om det är olagligt att röka om man är under 18, eller är det bara olagligt att köpa/sälja under 18?
tacksam för svar :)

brainfuck
P21
Medlem

31 augusti 2011 18:36 | #2 brainfuck

Du ska inte röka ändå. Du får lungcancer om du röker. Du börjar hosta blod och sen är det slut. När du börjar hosta blod pga. rökning så har du bara några veckor kvar.

Pga. egna erfarenheter.

Tripletutorial
P23
Medlem

31 augusti 2011 19:26 | #3 Tripletutorial

Nej det är inte olagligt. Men vad som är olagligt är att köpa tobak. Det vill säga ciggs. Så du får röka men du måste ha någon som köper ciggaretterna åt dig :D

1141514
P24
Medlem

31 augusti 2011 19:33 | #4 1141514

jag vet en bättre grej du kan göra istället för att röka. Skaffa lite själv kontroll och fall inte för grupptryck

l0stm4n
P25
Medlem

31 augusti 2011 20:23 | #5 l0stm4n

Skrivet av Tripletutorial View Post
Nej det är inte olagligt. Men vad som är olagligt är att köpa tobak. Det vill säga ciggs. Så du får röka men du måste ha någon som köper ciggaretterna åt dig :D

Tack! :)
Äntligen ett serriöst svar! :)

brainfuck
P21
Medlem

31 augusti 2011 20:24 | #6 brainfuck

Skrivet av l0stm4n View Post
Tack! :) Äntligen ett serriöst svar! :)

Mitt var seriöst. Min morfar dog i somras av cancer. Han rökte.

l0stm4n
P25
Medlem

31 augusti 2011 20:26 | #7 l0stm4n

Skrivet av spock View Post

Ja, men nu har ju jag precis börjat, är väl inte lika stor chans som när man rökt länge?
Beklagar btw.

DARKuS
P48
Moderator

31 augusti 2011 20:27 | #8 DARKuS

Det är också olagligt precis som det är att röka om man är under 18. Du får inte köpa tobak av en anledning, se till att följa just den anledningen.

brainfuck
P21
Medlem

31 augusti 2011 20:32 | #9 brainfuck

Ja, men nu har ju jag precis börjat, är väl inte lika stor chans som när man rökt länge?
Beklagar btw.

Har du hört talas om beroende?

l0stm4n
P25
Medlem

31 augusti 2011 20:43 | #10 l0stm4n

Ja, men nu har ju jag precis börjat, är väl inte lika stor chans som när man rökt länge? Beklagar btw.

Har du hört talas om beroende?

blir ju inte direkt beroende när jag tagit högst 5 cigg, i framtiden kanske, men inte nu

Badonk
P29
Medlem

31 augusti 2011 21:26 | #11 Badonk

varför börja? det kostar ju en del o du kan väl lägga tid på annat?
inte precis coolt o röka om det är det du tror att folk skulle tycka om du rökte :S

Sarkasm
P24
Medlem

31 augusti 2011 21:32 | #12 Sarkasm

Ojojoj, ah ditt val, men i min mening SJUKT korkat (och ja, du kan skita i vad jag säger, men alla har rätt till en åsikt)

I frågan om rökning under 18... Det är köpa det finns lag på. Själva rökningen skiter din omgivning i, eftersom de är smarta nog att inte bry sig om du sabbar ditt liv och låter dig vara korkad ifred... Det känns, i min mening, lite sent att börja röka :S Hade hoppats på att vi gick åt andra hållet, eftersom cigaretter inte ger dig någonting positivt alls. Kan upplevas som behagligt, avkopplande osv, men snälla, börja knarka på riktigt om du nu måste ta ett sånt steg. Mer originellt och inte lika mainstream-töntigt... Respekten i att röka, dog ut för längesen, och de som borde få den minsta gnutta respekt, är de som försöker sluta i unga dar, innan de blir som de rôtna kärringarna man möter på gatan...

IronyFist
P28
Medlem

31 augusti 2011 21:41 | #13 IronyFist

Själv feströker jag och röker cigarr vid högtidligare tillfällen. Är dock sjukt ovärt men jag tänker att det får gå, vägrar dock röka då jag är nykter. Men önskar jag inte ens börjat feströka...

Sarkasm
P24
Medlem

31 augusti 2011 21:47 | #14 Sarkasm

tror inte jag är "cool" mer vuxet ;>

Jag kan inte skapa din åsikt, absolut inte, men "mer vuxet" att röka, var inte det åsikten alla hade i mellan-högstadiet, när man skulle provröka för första gången? Vuxet beteende kan du ju visa på antal sätt, men intrycket man får av en 16-årig rökare är väl snarare att denna typ antagligen är lite efter i utvecklingen, när det kommer till att känna sig själv, men att han antagligen mognar så småningom?

derpina
F28
Medlem

31 augusti 2011 21:48 | #15 derpina

Rökning är gott ja. Men så otroligt onödigt att börja, när man sedan röker ett paket om dagen så blir det väldigt dyrt att behöva punga ut 40kr. Tror det är fler i dagens läge som bara tycker det är äckligt och onödigt snarare än vuxet. Jag skulle också bara röka några cigg, sedan var jag fast. Min årskostnad på cigg ligger på över 14000.
Och det är svårt att sluta.

dekadens
P26
Medlem

1 september 2011 10:19 | #16 dekadens

Du ska inte röka ändå. Du får lungcancer om du röker. Du börjar hosta blod och sen är det slut. När du börjar hosta blod pga. rökning så har du bara några veckor kvar.

Pga. egna erfarenheter.

http://smrt.satf.se/wp-content/uploads/2008/09/picard-facepalm.jpg

OnT: Det är inte olagligt nej

dekadens
P26
Medlem

1 september 2011 10:25 | #17 dekadens

Skrivet av Sarkasm View Post
Ojojoj, ah ditt val, men i min mening SJUKT korkat (och ja, du kan skita i vad jag säger, men alla har rätt till en åsikt)

I frågan om rökning under 18... Det är köpa det finns lag på. Själva rökningen skiter din omgivning i, eftersom de är smarta nog att inte bry sig om du sabbar ditt liv och låter dig vara korkad ifred... Det känns, i min mening, lite sent att börja röka :S Hade hoppats på att vi gick åt andra hållet, eftersom cigaretter inte ger dig någonting positivt alls. Kan upplevas som behagligt, avkopplande osv, men snälla, börja knarka på riktigt om du nu måste ta ett sånt steg. Mer originellt och inte lika mainstream-töntigt... Respekten i att röka, dog ut för längesen, och de som borde få den minsta gnutta respekt, är de som försöker sluta i unga dar, innan de blir som de rôtna kärringarna man möter på gatan...

Underbar text, det är korkat att röka (gissar på att det skadar hälsan) så du föreslår tunga droger istället, sense? it makes none.

Och bara tagga ner på alla fördomar om att alla som röker är rebelliska och inte äter sin brysselkål. Jag röker för det är gott, punkt. Ingen annan jävla anledning.

Cola, godis och chips varför äter ni det? ni är väl medvetna om riskerna med alla jävla konserveringsmedel och transfetter och gud vet vad, men ni fortsätter äta/dricka det, varför? Jo, för det är gott.

Varför ska jag avstå något jag tycker är gott bara för det inte är önskvärt av en del av samhället?

brainfuck
P21
Medlem

1 september 2011 10:31 | #18 brainfuck

Men cigg är skadligt för andra i omgivningen också. Om din blivande fru har astma så mår hon nog inte så bra när du röker nära henne.

Sen så får man dålig andedräkt och usel kondition.

dekadens
P26
Medlem

1 september 2011 10:39 | #19 dekadens

Men cigg är skadligt för andra i omgivningen också. Om din blivande fru har astma så mår hon nog inte så bra när du röker nära henne.

Cigg är bara skadligt för andra i händerna på idioter. Har man lite vett i huvudet röker man så man inte utsätter folk för passiv rökning

Master_Chief_150
P27
Medlem

1 september 2011 10:41 | #20 Master_Chief_150

Skrivet av dekadens View Post

Cigg är bara skadligt för andra i händerna på idioter. Har man lite vett i huvudet röker man så man inte utsätter folk för passiv rökning

Men det är ju tyvär ingen som har vett här i Sverige så dom står där o blåser ut sin äckliga jävla rök mot barn o vuxna xD

1 2 3

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.