Manga eller Anime?

YukiSohma
P26
Medlem

21 juni 2010 22:30 | #1 YukiSohma

Hej!
Jag tänkte fråga vad ni tycker. Är Anime bättre än Manga? eller tvärt om?
Jag har just sett animen Fruits Basket och sen kollade jag på manga.
Jag tyckte mer om Animen men vad tycker ni?

Failboat
P26
Medlem

22 juni 2010 11:43 | #2 Failboat

Anime är film, manga är böcker/serier.

Ingetdera är bättre än det andra, eftersom man inte direkt kan jämföra animerad film med illustrationer+text.

Mer utav handlingen visas i manga, dock så ser man handlingen i anime. Jag föredrar att kolla på anime, jag är inte en person som har tålamod till att invänta att något ska hända i en bok, och en lite mer sammanfattad animation duger för mig.

YukiSohma
P26
Medlem

26 juni 2010 11:45 | #3 YukiSohma

ok ^^

Stormwave
P28
Medlem

11 juli 2010 15:53 | #4 Stormwave

Föredrar anime eftersom jag lever mig mer in i det :)
Men manga är också väldigt bra.

IRapedAzurill
F26
Medlem

11 juli 2010 16:40 | #5 IRapedAzurill

Föredrar båda :)

schemil
P29
Medlem

12 juli 2010 00:10 | #6 schemil

Jag föredrar manga framför anime då jag tycker att anime lätt känns barnsligt. Och till skillnad från Failboat så har inte jag tålamod till att titta på anime :) tycker det går fortare att läsa ett avsnitt än att se ett. Dock så kan det vara svårt att uppfatta känslor och liknande (oftast inte), men tycker det känns mer "äkta" med mangan.

Zovox
P26
Medlem

12 juli 2010 00:39 | #7 Zovox

Inget av dom :o

Gustusalcarte
P22
Medlem

21 juli 2010 12:33 | #8 Gustusalcarte

Gillar båda

Borttagen medlem

21 juli 2010 12:51 | #9 Avslutat konto

Skrivet av Failboat View Post
Anime är film, manga är böcker/serier.

Ingetdera är bättre än det andra, eftersom man inte direkt kan jämföra animerad film med illustrationer+text.

Mer utav handlingen visas i manga, dock så ser man handlingen i anime. Jag föredrar att kolla på anime, jag är inte en person som har tålamod till att invänta att något ska hända i en bok, och en lite mer sammanfattad animation duger för mig.

Gäller då inte Dragon ball.
I animen får man se hur Goku lär sig någon teknik på Yadorat.
I mangan säger han bara att han stannade till där på vägen hem efter han flytt när Namek sprängdes.
Det är strax innan Freezer kommer till Jorden, pocket 28 eller nå.
Det är en av flera som jag kommer ihåg från Dragon ball, där animen visar mer än mangan.
Jag vet att samma gäller Bleach och Naruto, orkar bara inte skumma igenom dem just nu.

Sen tycker jag väl att man skulle kunna välja vilket av dem som är bättre, vilket man själv föredrar.
Dessutom frågar han vad vi tycker, inte vilket är bäst och alla måste hålla med.
Svartvita stillbilder och close-ups som liknar ingenting eller färg, ljud och rörelser.

Hemma vid datorn får det bli anime, men också gött att slappa i soffan med en mangapocket framför näsan.

hazziz
P24
Medlem

21 juli 2010 12:54 | #10 hazziz

Hentai

Borttagen medlem

23 juli 2010 13:36 | #11 Avslutat konto

gillar mer manga då man lever in i berättelsen bättre men anime e också brabigsmile

Rauzzo
P26
Medlem

29 juli 2010 02:46 | #12 Rauzzo

Jag kan ju knappast flytande japanska, och jag förstår mig in på det Japanska alfabetet Hiragana, men några ord och symboler föstår jag.

Så jag föredrar nog Anime, eftersom den svenska översättningen i böckerna ser lite fult och dåligt ut, enligt mig. Och Japanska låter så fint när man får höra det i sjävla filmerna.

Borttagen medlem

29 juli 2010 04:41 | #13 Avslutat konto

kan inte välja. beror på kvaliten etc hunter x hunter är en grymt dålig manga (dålig ritad) men animen är mycket bättre. sen serier som naruto och bleach så läser jag mangan för den är före animen men ser animen ändå bara för att hm... tycker det är storskilnad .

nej orkar inte stava rätt nu kl 04.41 D:

SenseiLi
F23
Medlem

7 september 2010 17:47 | #14 SenseiLi

Manga

eyexz
P28
Medlem

8 september 2010 20:04 | #15 eyexz

Anime gäller för mig testade att läsa nån manga men tröttade snabbt:P

"Gäller då inte Dragon ball.
I animen får man se hur Goku lär sig någon teknik på Yadorat.
I mangan säger han bara att han stannade till där på vägen hem efter han flytt när Namek sprängdes.
Det är strax innan Freezer kommer till Jorden, pocket 28 eller nå.
Det är en av flera som jag kommer ihåg från Dragon ball, där animen visar mer än mangan.
Jag vet att samma gäller Bleach och Naruto, orkar bara inte skumma igenom dem just nu."

Klart som *** att det är mer i anime än mangan, det är även känt sin fillers som kommer vid varje chans som ges.
För att man ska göra ett större mellanrum mellan animen och själva mangan så man inte måste vänta på den (trögt jag vet).

IceMountain
F25
Medlem

8 september 2010 20:59 | #16 IceMountain

Det beror antagligen mycket på vilken serie man läser/ser. Vissa serier är bättre i manga, och vissa är bättre i anime. Och vissa kanske finns i både anime och manga, och kanske är lika bra i båda.

Själv föredrar jag manga, men det finns också mycket bra i anime. :)

Gustusalcarte
P22
Medlem

3 december 2010 18:17 | #17 Gustusalcarte

Det beroe på om man läser på internet eller inte jag tycker om man läser i Manga Pocket så är det bäst men om man läser på internet är det nog ganska jämnt. laugh

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.