Ont i armarna

Tripletutorial
P24
Medlem

20 februari 2012 12:35 | #1 Tripletutorial

Hej, jag körde med mina hantlar i förgår o sen nästa dag (igår) så körde jag "Parkour" med min kompis. Jag hade ganska mycket träningsvärk då. Och sen när jag kom hem då fick jag jävligt ont i armarna, jag kunde inte sträcka ut dom helt. Och jag har det idag också. Så jag kan liksom inte sträcka ut mina armar, eller jag kan men då gör det ont. Jag vet inte vad jag ska göra för att det ska gå över, ska jag sträcka ut armarna eller ska jag liksom låta dom vila?

tohe
P26
Medlem

20 februari 2012 17:23 | #2 tohe

Det som har hänt är att du antagligen körde med dina hantlar väldigt hårt och fick mycket träningsverk av det.
Sen då när du körde Parkour så överansträngde du musklerna, vilket gör att du får ont i dom. För att förklara lättare så har du jävligt mycket träningsverk.

ELLER så är det så att du har skadat dina muskler. Att du inte tränat så mycket på ett tag och sen då kört hårt med hantlarna och sedan då tröttat ut och överbelastat dina armar mer en vad dom klarar av.

Det du ska göra är att vila dina armar och inte köra allt för mycket träning med dom.
Låt dina armar återhämta sig!

Tripletutorial
P24
Medlem

20 februari 2012 17:58 | #3 Tripletutorial

Skrivet av tohe View Post
ELLER så är det så att du har skadat dina muskler. Att du inte tränat så mycket på ett tag och sen då kört hårt med hantlarna och sedan då tröttat ut och överbelastat dina armar mer en vad dom klarar av.

Det du ska göra är att vila dina armar och inte köra allt för mycket träning med dom.
Låt dina armar återhämta sig!

Kan nog vara det. Jag hade inte tränat på ett bra tag sen helt plötsligt bestämde jag mig för att börja träna igen och gjorde 2x mer reps än vad jag kunde göra när jag slutade^^ Sen Parkour har jag inte kört på ett tag heller och vill börja med det.
Jag kan liksom knappt röra armarna utan att det gör ont, har ingen kraft i dom för när jag försöker lyfta upp min katt gör det ont^^ och så sitter jag vid datorn med händerna i ca 90 grader typ. Och jag kan inte sträcka ut dom helt även om jag försöker så jag undrar om du vet om armarna kan fastna såhär? Jag går typ som en body builder och ser ju förjävligt ut

tohe
P26
Medlem

23 februari 2012 01:12 | #4 tohe

Dina armar kan inte fasta så.
Det som har hänt är att du har överansträngt dina armar. I
Anledningen till att du inte har någon kraft i dina armar och inte kan sträcka ut dom är som sagt att du har pressat dina armar för hårt och antagligen skadat dina muskler. Dels har du antagligen också tränat muskler som du inte använder så mycket i vanliga fall också och då blir träningsverken ännu värre.
För att förklara nu så tänk dig att du har en klen bro som är byggd av trä och så kommer det en dag en lastbil och ska köra över bron. Då kommer bron gå sönder.
För att bron ska klara lastbilen måste den förstärkas.
Det e samma med dina muskler, när du inte tränar blir dina muskler trä och klarar inte av så mycket påfrestningar.
Men om du börjar träna försiktigt och har minst 1 dags vila mellan träningarna och sakta ökar vikten på hantlarna. Så kan du efter 2-3 veckor kanske (beroende på hur ofta du tränar) börja öka vikterna på hantlarna mera och träna mer. och så fortsätter du så. Så börja med att ta det lungt och träna lite och öka sen din träning efter hand.
Träna inte som fan på en gång för då förstör du dina muskler.

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.