Tips om operativsystem.

1 2
Hypnotica
P26
Medlem

5 september 2012 19:41 | #1 Hypnotica

Tänkte bara säga att Windows sucks, sämsta operativsystemet som gjorts. OS X är också ett jefla skämt.
Jag tänker göra alla här en tjänst och be er byta till Linux, alt. FreeBSD. Seså.

Lars-Olof
P68
Medlem

5 september 2012 20:26 | #2 Lars-Olof

Sluta trolla nu hypnotica, jag har sett dig vara jobbig i många trådar och du har till och med sårat vissa personer. Denna tråd var även väldigt onödig och jag ber dig att i framtiden knipa om du inte har något bra att säga. Låt andra sköta sina egna obetydliga saker, spelar ingen roll vilket operativsystem man har.

Hypnotica
P26
Medlem

5 september 2012 20:34 | #3 Hypnotica

Om man bara låter alla sklöta sina egna saker skulle det inte finnas någon mening med ett forum, you moron.
Och jo, det spelar roll. Linux är framtiden; might as well get ahead.

flobyboii
P20
Medlem

5 september 2012 21:22 | #4 flobyboii

Du tror inte att dom stannar vid Windows 7, XP, Vista?!

Hypnotica
P26
Medlem

5 september 2012 21:40 | #5 Hypnotica

Nej, Linux kommer ta över världen.

R4GE
P27
Medlem

5 september 2012 21:44 | #6 R4GE

Det är inte windows som är sämst, det är du. Jävla tratt.

Hypnotica
P26
Medlem

5 september 2012 22:35 | #7 Hypnotica

Moget.

W16
P22
Medlem

8 september 2012 10:35 | #8 W16

jag har fan aldrig sett en linux dator i hela mitt liv

Hypnotica
P26
Medlem

8 september 2012 14:54 | #9 Hypnotica

Då har du missat något. Seså, byt ut Windows eller OS X mot Linux nu. Kom tillbaka och skriv ner hur underbart det är sen.

W16
P22
Medlem

8 september 2012 15:53 | #10 W16

om linux är så jävla bra varför ser man aldrig en dator med det då??

Ghusa
P25
Medlem

8 september 2012 16:44 | #11 Ghusa

Jag avskyr sådana här fanboy-trådar. Du kan väl åtminstone ge en anledning till varför man ska byta?

"Det är gratis"

Javisst, men jag har det redan windows 7 installerad på min laptop, så det har inte kostat mig någonting extra.

Hypnotica
P26
Medlem

8 september 2012 18:11 | #12 Hypnotica

om linux är så jävla bra varför ser man aldrig en dator med det då??

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag ser det dagligen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag avskyr sådana här fanboy-trådar. Du kan väl åtminstone ge en anledning till varför man ska byta?

"Det är gratis"

Javisst, men jag har det redan windows 7 installerad på min laptop, så det har inte kostat mig någonting extra.

http://www.whylinuxisbetter.net/....net/index_se.php?lang=se

raxox
P30
Medlem

9 september 2012 11:18 | #13 raxox

Glöm virus

Har inte haft ett virus i windows någonsin.
Virus finns dessutom till ALLA system

Är ditt system stabilt

Mitt windows är stabilt! Gör ditt ?

Linux skyddar din dator

Windows skyddar min dator

Betala inte 1000kr för ditt os (blaha blaha)

Betalar inte för windows då jag får det gratis. Är också gratis om man redan har det så varför byta ?

No more c***pware

Finns skitprogram till både windows och linux

Frihet

Som expemplet på sidan skriver tredubblas priset på Office så laddar jag ner ett gratis altenativ eller köper ett billigare program. behöver ju inte ha Microsofgt office bara för man har windows

Behövs inte installeras program efter att OS är installerat

Inte en schans att linux har alla program jag vill ha installerade som default

Glöm drivrutiner

Det är sällan jag installerar drivrutiner på windows. Allt fungerar ändå för mig. Sen så installerar väll windows några åt mig men det gör ju linux också

Uppdatera all din mjukvara med ett klick

Hur ofta installerar du uppdateringar på din mjukvara ? Själv skulle jag bara vilja uppdatera programmet som jag skall använda nu, Vilket windows gör

Tar o förklarar varför resten av punkterna är puckade senare!

Hypnotica
P26
Medlem

9 september 2012 14:22 | #14 Hypnotica

Har inte haft ett virus i windows någonsin.
Virus finns dessutom till ALLA system

löjligt mycket mer till Windows, eheh.

Mitt windows är stabilt! Gör ditt ?

Slöare ju mer mjukvara man installerar, diskdeframentering.

Windows skyddar min dator

No, antivirusprogram skyddar din dator.
Sen behöver man root access för att gömma ett virus i systemfilerna, i Linux. Vilket gör det ännu mer säkert.

Finns skitprogram till både windows och linux

Skillnaden är öppen källkod.

Frihet

Själv kunna skriva om sina program, kunna anpassa det mer än bara byta färg på taskbaren och byta bakgrundsbild utan third party apps; välja vilka dependencies man ska ha med när man installera ett program, kunna välja att kompilera program från källkod och på så vis optimera kompileringen för processorarktitektur; kunna installera bara en kernel utan en gui, program eller något annat och själv bygga sitt system from the ground up.

Inte en schans att linux har alla program jag vill ha installerade som default

Den gemene användaren.

Det är sällan jag installerar drivrutiner på windows. Allt fungerar ändå för mig. Sen så installerar väll windows några åt mig men det gör ju linux också

Man behöver minst nätverkskort-, ljudkort- och grafikkortsdrivrutiner efter en ny installation.

Hur ofta installerar du uppdateringar på din mjukvara ? Själv skulle jag bara vilja uppdatera programmet som jag skall använda nu, Vilket windows gör

Everyday. Sen att inte behöva starta om efter nästan varje update underlättar.

raxox
P30
Medlem

9 september 2012 16:08 | #15 raxox

löjligt mycket mer till Windows, eheh.

O det skulle inte vara tvärt om om Linux hade 95% pc marknaden ?

Slöare ju mer mjukvara man installerar, diskdeframentering.

Ja Linux datorer påverkas ju inte av hur mycket datorn används, 1 eller 1000 program samma hastighet ändå !? tycker du det ens låter rimligt ?

No, antivirusprogram skyddar din dator.

Mot virus ja! Skyddar linux som OS mot virus menar du ?

Skillnaden är öppen källkod.

Finns till både Linux o Windows

Text under frihet[/b][/u]

varför skulle jag vilja skriva om mina program ? Men du kan kompilera kod i windows med. Fast din komentar blir roligast om man tänker på ditt svar under nästa rubrik =)

Den gemene användaren.

Microsoft får ju böta för att det inkluderar för många program (Internet explorer)

Man behöver minst nätverkskort-, ljudkort- och grafikkortsdrivrutiner efter en ny installation.

Köpte min dator för drygt 2veckor sedan. Hade nog minnts om jag installerade drivrutiner till nätverk-, ljud- och grafikkort. Men det gör jag inte.

Everyday. Sen att inte behöva starta om efter nästan varje update underlättar.

Ok, det gör inte jag. O sen när behöver man starta om datorn när man uppdaterat ett program ?
Att man IBLAND
behöver starta om windows när man uppdaterat <span style="text-decoration: underline;">det[/u] är väll ett litet minus, men då det blir vanligare med SSD o en omstart tar 10-15sek överlever nog det flesta</span>

Hypnotica
P26
Medlem

9 september 2012 17:07 | #16 Hypnotica

O det skulle inte vara tvärt om om Linux hade 95% pc marknaden?

Det skulle fortfarande vara svårare att få virus på Linux eftersom det är kernel updates var tredje månad -- hence, fixar buggar -- och man behöver root access för att ändra i systemfilerna.
Linuxservrar är också säkrare än Windowsserverar, och där används Linux mycket mer.

Ja Linux datorer påverkas ju inte av hur mycket datorn används, 1 eller 1000 program samma hastighet ändå !? tycker du det ens låter rimligt ?

Linux påverkas inte. Min dator är lika responsive och snabb som när jag installerade Linux för 2 år sedan. Samma sak kan inte sägas när jag använde Windows.
Registret, hårddisken, swapfilen(vilket är viktigare i Windows då det tar mer på RAM[virusprogram, windows update, explorer etc.]) blir fragmenterat Windows blir slöare ju mer man installerar, det är ett designfel. Program man avinstallerar lämnar kvar skit i hårddisken och registret. Vissa program lägger till andra saker för att optimisera vilket lämnas kvar (som sagt, I Linux kan man välja vilka dependencies som ska installeras och avinstalleras). Självklart finns det program som hjälper till med att ta bort det, men det tar onödigt med tid.

Mot virus ja! Skyddar linux som OS mot virus menar du ?

Ungefär, iom att man behöver root access för att ändra systemfiler.

Finns till både Linux o Windows

Mindre använt i Windows, finns mer Open source-program till Linux. Community project etc.

varför skulle jag vilja skriva om mina program ? Men du kan kompilera kod i windows med. Fast din komentar blir roligast om man tänker på ditt svar under nästa rubrik =)

För att ta bort/ändra det man ogillar. I Linux finns det pakethanterare som sätter dit cflags cxxflags varje gång man ska compila, koden blir handsydd för systemet.

Microsoft får ju böta för att det inkluderar för många program (Internet explorer)

Windows har massa meninglösa program förinstallerat.

Köpte min dator för drygt 2veckor sedan. Hade nog minnts om jag installerade drivrutiner till nätverk-, ljud- och grafikkort. Men det gör jag inte.

"ok". Det är väl självklart att det kommer preinstalled när den är nyköpt. Men installera om den och se vad som händer.

sen när behöver man starta om datorn när man uppdaterat ett program

Sen när behöver man inte det? Windows update, anti-vitus update, och alla andra system updates.

raxox
P30
Medlem

9 september 2012 17:33 | #17 raxox

<span>Det skulle fortfarande vara svårare att få virus på Linux eftersom det är kernel updates var tredje månad [/b]</span>

<span>Om det är ditt huvut argument så kan jag ju säga att windows updateras också emellan åt. Varje tisdag om jag inte minns fel (lite oftare än var 3e månad(vilket låter lite väl sällan för att vara sant))</span>

<span>
</span>

<span>Linux påverkas inte. </span>

<span>Stämmer säkert det du skriver. Har du lika mycket ledigt diskutrymme också ?</span>

<span>
</span>

<span>Ungefär, iom att man behöver root access för att ändra systemfiler. [/b]</span>

<span>vá bra! I windows är det ju helt vidöppet. Bara öppna i antekningar oäändra =)</span>

<span>
</span>

<span>Mindre använt i Windows, finns mer Open source-program till Linux. Community project etc. </span>

<span>Är nog så. Men tror de flesta riktigt stora företagen vill ha betalt för de miljoner/miljarder de lägger ner i program/spel</span>

<span>
</span>

<span>För att ta bort/ändra det man ogillar. </span>

<span>Kan du ge ett exempel ?</span>

<span>
</span>

<span>Windows har massa meninglösa program förinstallerat. </span>

<span>Vilka ?</span>

<span>
</span>

<span>"ok". Det är väl självklart att det kommer preinstalled när den är nyköpt. Men installera om den och se vad som händer.</span>

<span>Missade att säga att datorn är köpt i delar. Jag har installerat OS själv. Men inga drivrutiner</span>

<span>
</span>

<span>Sen när behöver man inte det? Windows update, anti-vitus update, och alla andra system updates. </span>

<span>Långt ifrån alla uppdateringar på windows update kräver en omstart
Kör för tillfället utan antivirus men på förra datorn hade jag microsoft Security Essentials gratis o kräver inga omstarter
Så undrar forfarande när man behöver starta om windows förutom i de få fall med windows uppdate</span>

<span>
</span>

<span>
</span>

<span>Sen skall jag berätta för dig Linux-dyrkare. linux är inget OS, Ubuntu o Debian är OS med linux kärna.</span>

Hypnotica
P26
Medlem

9 september 2012 18:25 | #18 Hypnotica

Om det är ditt huvut argument så kan jag ju säga att windows updateras också emellan åt. Varje tisdag om jag inte minns fel (lite oftare än var 3e månad(vilket låter lite väl sällan för att vara sant

Det är inte mitt huvudargument; det är att i windows kan man leka runt i systemfiler hur man vill.

Stämmer säkert det du skriver. Har du lika mycket ledigt diskutrymme också?

Det har jag.

vá bra! I windows är det ju helt vidöppet. Bara öppna i antekningar oäändra

Systemfilerna är inte speciellt skyddade. Man kan enkelt lägga till en bakdörr i Windows. I Linux krävs ett lösenord för att komma utanför min home folder.

Är nog så. Men tror de flesta riktigt stora företagen vill ha betalt för de miljoner/miljarder de lägger ner i program

Yes.

Kan du ge ett exempel?

Gillar Vims keybinds så lade till det i min webbläsare.

Vilka?
Har ingen Windowsdator till hands nu, kan inte namnge alla; men alla spel, outlook, media center, fotogalleriet och all andra microsoftmjukvara de tvingar med.

Missade att säga att datorn är köpt i delar. Jag har installerat OS själv. Men inga drivrutiner.

Ah, alright. Jag behöver göra det iallafall. Aldrig hört att Windows tog hem drivrutiner av sig själv.

Så undrar forfarande när man behöver starta om windows förutom i de få fall med windows uppdate
De flesta viruskydd kräver omstart; AVG, Panda, Kaspersky.
Sen internet explorer, även om ingen använder det.
Daemon tools, vilket är populärt bland de som tankar spel.
Power ISO.

Sen skall jag berätta för dig Linux-dyrkare. linux är inget OS, Ubuntu o Debian är OS med linux kärna
Linux är en kärna som blir ett OS med GNU userland, därför vissa säger GNU/Linux istället för bara Linux.
Debian är GNU/Linux med deras pakethanterare,
Arch Linux är GNU/Linux med en annan pakethanterare.
Ubuntu är Debian med mjukvara förinstallerad och Unity desktopmiljö.

raxox
P30
Medlem

9 september 2012 18:37 | #19 raxox

Aja, Jag kommer iaf fortsätta använda Windows.
Men för att glädja dig, Kör hellre nån linux dist än OS X =)

PS!
Har kört både Ubuntu desktop och server. Men för mig passar windows bättre!

aquila
P14
Medlem

10 september 2012 20:44 | #20 aquila

Jäkligt bra rubrik du har.

1 2

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.