Min dator fungerar inte

ricke99
P23
Medlem

15 juni 2012 21:06 | #1 ricke99

Hej, nu är de så att jag skickade in min data för ca 3 veckor sen på lagning pga grafikdrivrutins fel. Det är så att när jag spelar så fryser skärmen och ett konstigt ljud börjar låta, kan varken röra musen eller något annat under ca 20 sekunder tills skärmen funkar igen och en ruta kommer upp och säger: "Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts". Fick tillbaka min dator idag och jag fick veta att dem bytt moderkortet i datan, där de flesta komponenter inklusive grafikkortet sitter, så jag testade att spela och efter ca 30 minuter så börjar den som innan :( någon som vet vad felet är? verkligen besviken och kommer antagligen behöva skicka in den på nytt.

Glaset
P22
Medlem

15 juni 2012 21:25 | #2 Glaset

Jag är inte speciellt bra på sånt här men jag tror de som är bra på detta vill nog veta dina datorkomponenter.

ricke99
P23
Medlem

15 juni 2012 21:38 | #3 ricke99

hm ok, min pappa jobbar med datorer så han vet nog sånt i guess, så vi kan ju prata om hur vi ska göra :)

Jaiden96
P24
Medlem

15 juni 2012 21:42 | #4 Jaiden96

Hur instängd är datan, för i såna fall kan det vara att den blir överhettad.

Ha den INTE emellan en vägg och skrivbordet så att den knappt kommer in i hålet.

ricke99
P23
Medlem

15 juni 2012 21:48 | #5 ricke99

testade även att starta en extra fläkt, och jag sitter på ett skrivbord med en vägg bakom som är kanske 30-35 cm bakom datorn

Den funkade också i ett halvår innan den började så, jag låg i min säng med feber och såg på film så ingen vägg var emellan, den stod på ett litet bord och under filmen började den hålla på

Nickieponken
P27
Medlem

15 juni 2012 22:00 | #6 Nickieponken

Grafikdrivrutinen slutar oftast svara om man överklockar grafikkortet för mycket, vet du vad det är?

MajorLenny
P24
Medlem

16 juni 2012 12:16 | #7 MajorLenny

Ladda ner något programm där det står hur varmt det är i datorn, har hört att man ska hålla sig under 80 grader annars tar sakerna stryk. Har du inte överklockat gpun eller cpun så ligger du nog lätt under 80 c annars är det något fel på antingen kylaren eller delarna.

Jag skulle bli fett förbannad om jag lämnat in datorn, betalat för ett nytt moderkort och sedan så funkar det inte, jag skulle ringa och prata med dem.

nofearlegend
P28
Medlem

16 juni 2012 13:39 | #8 nofearlegend

Angående vad Nickieponken sa så kan det vara fler faktorer som t.ex drivrutiner eller hårdvara som inte funkar med varandra.
När det kommer till CPU temperaturer så spelar det roll vilken typ av processor du har för att man ska veta max temp.

Du kan använda ett program som heter cputemp för att kolla din temperatur men tror inte det är det som är felet.
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Jag skulle anta att det är ett mjukvara/drivrutins fel i första hand. Kan du säga lite mer exakt när det inträffar + vad har du för dator specifikationer?
Jag hade själv samma problem för 2 år sedan med mitt gamla grafikkort men det fanns inget att göra åt saken för mig och det försvann när jag köpte nytt.

Nickieponken
P27
Medlem

17 juni 2012 08:41 | #9 Nickieponken

jag tycker att du ska lämna in den igen, tex på inet så har dom att om du lämnar in en dator för samma fel 3 ggr så byter dom ut den åt dig. för jag tror inte att det är så mycket som du kan göra om det nu inte är temp relaterat då

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.