Bly i skogen farligt?
14 juni 2012 17:07 | #2 blabarspaj
Det Àr extremt farligt, lykosen i blÄbÀrs plantans underrör omvandlar blyn till vÀtska och anvÀnder det i blÄbÀren. Du borde genast leta upp alla kulor för efter ungefÀr 20 dagar blir blÄbÀren giftiga, vilket bÄde Àr farligt för djuren i omrÄdet och mÀnniskorna. Om du som du sagt sköt 5 skott sÄ fortsÀtter blÄbÀren att vara giftiga i ungefÀr 7 Är dÄ blÄbÀrs riset reserverar 'nÀringen'. Skynda! Efter ungefÀr 4 dagar börjar blÄbÀrs riset ta upp bly, och som jag sagt tidigare blir det giftigt efter 20 dagar.
14 juni 2012 18:42 | #3 Lycka500
12Är och visste att det var sÄ farligt sÄ vet jag inte om jag skulle vÄga tro pÄ vad han sÀger ...?
15 juni 2012 00:42 | #4 LordDante
Hur det Àn bÀr emot att erkÀnna sÄ har tolvÄringen rÀtt, leta upp haglet snarast.. Hans siffror Àr dock diskuterbara, men stommen hÄller..
15 juni 2012 03:22 | #6 2far2cry
Eller sÄ kan du helt enkelt vara helt lugn, 5 skott av kaliber luftgefÀr innhehÄller sÄ ofantligt lite bly att Àven du utan problem kan Àta sjÀlva "kulan" i sig utan att pÄverkas.
Skjut vidare du.
16 juni 2012 10:52 | #8 blabarspaj
För att vara helt Àrlig hittade jag bara pÄ nÄgot för att trolla.
Edit: Jag vet inte ens vad lykos Àr hittade bara pÄ nÄgot som skulle lÄta trovÀrdigt xD
16 juni 2012 21:34 | #9 niten
Nej du kan inte bli blyförgiftad dÄ ett luftgevÀrs skott Àr soppas litet och att du bara skjöt 5 skott ...
Om du skjuter ensÄgÀr 3000 skott dÄ kan det kanske bli lite bly i bÀren om dom ens tar upp det de vet jag ej..

P18
Medlem
13 juni 2012 22:08 | #1 MajorLenny
Hej jag stog och sköt luft gevÀr i skogen dÀr vi brukar plocka blÄbÀr, sköt ca 5 skott utöver blÄbÀrs riset, kommer jag att kunna fortsÀtta plocka blÄbÀr dÀr eller tror ni att plantorna tagit upp höga halterbly och fört det vidare ut i bÀren? För mig Àr det inte nÄgot problem men om nÄgon annan skulle fÄ nÄgra bivÀrkningar sÄ skulle det inte vara sÄ kul. Tack pÄ förhand.